Wizualizacje dźwignią handlu

Wizualizacje to termin z dziedziny grafiki komputerowej wykorzystywany w pracy przy wykorzystaniu programów do tworzenia grafiki 3D. Wizualizacje 3D pozwalają przedstawić dowolnie istniejący, będący w fazie projektu, bądź całkowicie nierealny – czyli stworzony od podstaw obiekt w sposób realistyczny i to na tyle, że często mylone jest to z fotografią.

Wizualizacje tworzą efekt WOW

Obecne programy i nabyte w toku lat doświadczenie pozwala osobom zajmującym się grafiką 3D przedstawiać obiekty z fotograficzna dokładnością. Wizualizacje 3D w szczególności umożliwią zobrazować w atrakcyjny sposób wszelkie rozwiązania architektoniczne co w szczególności jest wykorzystywane w branży meblarskiej i architektonicznej. Dzięki wizualizacjom już w trakcie fazy planowania możliwe jest pokazanie klientowi produktu finalnego co znacznie ułatwia przekonanie konsumenta do podjęcia decyzji zakupowej. Odpowiednio wykonana wizualizacja na długo zapada w pamięci, a także z powodzeniem wykorzystywana jest później w różnych materiałach promocyjnych wywołując u Klienta efekt wow. Tworzenia wizualizacji jest zajęciem bardzo czasochłonnym i wymagającym dużej wiedzy, a sam proces tworzenia składa się z czterech etapów:

  • Modelowania
  • Teksturowania
  • Ustawienia sceny
  • Przeliczenia (renderowania) sceny.

Etapy tworzenia wizualizacji

Modelowanie jest pierwszym krokiem w tworzeniu wizualizacji 3D i jednocześnie najżmudniejszym ze wszystkich etapów. W jego trakcie tworzy się obiekty 3D za pomocą przekształceń geometrycznych takich figur jak sześciany, cylindry, kule i prostopadłościany. Po stworzeniu obiektów 3D następuje teksturowanie, które polega na nadaniu stworzonym obiektom odpowiednich wyglądów przy pomocy zdjęć, tak aby odzwierciedlały w jak najwyższym stopniu fotorealistyczne ujęcia. Przy tym etapie konieczne jest zdefiniowanie takich parametrów jak rozproszenie i odbicie światła, refleksje, wygładzenia. Po wykonaniu teksturowania przechodzi się do etapu ustawienia sceny w trakcie której definiuje się ustawienie w programie graficznym światła, kamery, scenę (rozmieszczenie poszczególnych elementów w przestrzeni). Ostatnim etapem przeprowadzania wizualizacji 3D jest przeliczanie sceny (rendering sceny). Na tym etapie komputer oblicza ustawienia wykorzystywanych źródeł świata, materiałów i ich odbić, a następnie tworzy płaski obrazek (2D). Etap renderowania może potrwać bardzo długo w zależności od posiadanego sprzętu komputerowego oraz stworzonych elementów i zdefiniowanych parametrów. Niejednokrotnie w celu przyspieszenia etapu przeliczenia sceny (renderowania) podłącza się kilka komputerów do sieci, które przyspieszają czas obliczeń.