Korzystanie z mediów społecznościowych

Media społecznościowe są medium chętnie wykorzystywanym przez firmy do komunikacji i promocji. Co raz częściej użytkownik Facebooka może natknąć się podczas surfowania na płatne reklamy, które zachęcają go do polubienia Fanepage lub do bezpośredniego przeniesienia się na adres promowanej strony firmowej. Nie każdy jednak podmiot radzi sobie z marketingiem równie dobrze.

Instytucje, firmy i agencje reklamowe

Najgorzej w powyższym zestawieniu radzą sobie instytucje państwowe. Osoby, które odpowiadają za kreowanie marketingu instytucji w social mediach najczęściej nie posiadają doświadczenia w takich obszarach co widać dość wyraźnie po podejmowanych przez nich decyzjach. Wspomnieć można tutaj choćby o tablicach na Facebooku, których rola sprowadzana jest do słupów ogłoszeniowych, całkowicie przy tym zapominając o możliwości obustronnej komunikacji.

Lepiej z mediami społecznościowymi radzą sobie przedsiębiorstwa w których osoby zarządzające zdają sobie sprawę z możliwości promocyjnych. Co raz częściej można zaobserwować stan, kiedy to managerowie przeznaczają część środków finansowych na opracowanie dedykowanego posta, który ma możliwość dotarcia – zależnie od przeznaczonych środków – do na prawdę dużej grupy osób (liczonej w tysiącach użytkownik). Do głównych zarzutów o jakich można tu napomnieć to to, ze firmy często zbyt „produktowo” traktują swój nośnik social mediowy, zapominając o potrzebie integracji z konsumentami.

Najlepiej w zestawieniu wypadają agencje reklamowe co nie powinno szczególnie dziwić jeżeli spojrzymy na to ze względu na ich specyfikację działalności. Agencja reklamowa musi tworzyć nieszablonowe, interesujące treści z przymrużeniem oka, tak aby to co zostało opracowane zainteresowało spełniło swój marketingowy cel. Prawie każda agencja reklamowa wykorzystuje do tego celu media społecznościowe traktując to jako dodatkowy kanał dostępu do klientów. Dodatkową wartością, która przyczynia się do lepszej sytuacji agencji w sferze mediów społecznościowych jest niewątpliwie także doświadczenie.

Tworzenie prawidłowych komunikatów

Przede wszystkim trzeba zacząć od optymalizowania treści. Każda firma, instytucja czy też agencja reklamowa powinna odpowiedzieć sobie na pytanie w jakim celu dana marka znalazła się na Facebooku. Gdy będziemy mogli zdefiniowany cel to o wiele prościej będzie nam ustalić strategię komunikacji gdyż będziemy mieć jasny punkt do którego będziemy dążyć i względem którego zamieszczać będziemy treści. W celu jej zoptymalizowania należy pamiętać, że konieczne jest ustalenie grupy docelowej, zainteresowań użytkowników, wyznaczenie budżetu (w przypadku płatnych postów). Warto przy okazji tego tematu zapamiętac, że hastagi niekoniecznie odpowiadają na kazdym portalu społecznościowym za zwiększenie zasięgu postu. O ile to działa na portalu twitter (gdzie w końcu ten znaczek # wymyslono) to na Facebooku bywa różnie z jego wykorzystaniem. Chad Wittman, który przeprowadził analizę 35 tysięcy postów na Facebooku wykazał, że wykorzystywanie hastagu na tym portalu niejednokrotnie  przyczyniało się do zmniejszenia zasięgu postu. Myślę, że tą informacje w szczególności powinny odnotować marketerzy, którzy chętnie stosują takie rozwiązanie w szczególności gdy próbują rywalizować z agencja reklamowa.