Strony responsywne – czas zmienić podejście

Zgodnie z raportem adwords.blogspot.com wyszukiwanie mobilne po raz pierwszy przewyższyło wyszukiwanie deskoptowe. Oznacza to, że właściciele stron internetowych, którzy do tej pory posiadali jedynie strony dostosowane pod komputery, powinni szczególną uwagę zwrócić na tablety i smarfony, jeśli nie chcą zaprzepaścić szansy przekucia ruchu mobilnego w dodatkowe zyski.

Mobilne podejście

Kwestia posiadania responsywnej strony internetowej poruszana była w osobnym wpisie (temat: 5 rzeczy koniecznych do optymalizacji serwisu) i jak okazuje się, nie były to bezpodstawne zalecenia. Wprowadzone 21 kwietnia zmiany w algorytmie Google wywindowały w górę w wyszukiwarkach mobilnych strony responsywne, gdyż te odznaczają się znacznie wyższym dla użytkowników wskaźnikiem user experience w porównaniu do zwykłych stron internetowych, które są niedostosowane do wyświetlania w różnych rozdzielczościach. A jak wiadomo, nic tak nie drażni użytkownika jak strona, które długo się ładuje, a gdy się załaduje – nieprawidłowo jest wyświetlana.

Polski rynek m-commerce

Polska należy do jednego z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Powołując się na różnego rodzaju źródła i badania, powiedzieć można, że wzrost e-commerce w Polsce szacuje się na 15% – 20% w skali roku. Coraz większą rolę wśród zachowań konsumenckich online odgrywają urządzenia mobilne. Jak podaje raport mShopper przygotowany przez agencję badawczą Mobile Instytute, już 33% polskich internautów, dokonuje zakupów w sieci przy wykorzystaniu swojego urządzenia przenośnego. To ogromy potencjał stosunkowo nowego i bardzo ważnego kanału dotarcia do klienta, który w Polsce pozostaje wciąż w dużym stopniu niewykorzystany choćby ze względu na ignorowania potrzeby dostosowania stron względem user experience.

Trzeba pilnować trendów

Obecnie niemal polowa Polaków posiada urządzenia mobilne, które wykorzystuje do przeglądania Internetu, komentowania, udostępniania, a także dokonywania zakupów. Najaktywniejszą grupą tego przedziału są osoby młode, które również znacznie częściej decydują się na dokonywanie zakupów. Technologie mobilne z pewnością będą dalej się rozwijały i ewoluowały, ale nie ma podstaw do sądzenia, że obecne trendy są tylko przejściowe i nie warto się w nie angażować. Warto więc pamiętać, że jeżeli firma chce być pozytywnie postrzegana przez konsumenta, musi ona wychodzić mu naprzeciw, a wygoda wynikająca z użytkowania serwisu powinna być gwarantowanym minimum jakie firma powinna zapewnić. Nie bez powodu mówi się w końcu, że strona firmowa jest wizytówką firmy.